Reclamepost: Nederlandse Reclame Code

Met het inzetten van Consubase kunt u potentiële nieuwe klanten bereiken via reclamepost. Al uw reclamepost-uitingen dienen te voldoen aan de Nederlandse reclame wetgeving, verder uitgewerkt in de Nederlandse Reclame Code en de Code Postfilter.

Met Postfilter kunnen bedrijven en organisaties hun verzendbestanden voor ongevraagde geadresseerde reclamepost eenvoudig opschonen en up-to-date houden. Het doel: de wensen respecteren van consumenten die deze post niet meer willen ontvangen. 

Adverteerders kunnen Consubase adressen eenmalig gebruiken voor direct mail (reclamepost). U als adverteerder bent zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de toepasselijke reclame en privacy wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) als ook de daarop verdere gebaseerde zelfregulering in de sector. Met name de Nederlandse Reclame Code, Code Postfilter en DDMA Privacy Code dient u te volgen.

[HORIZONTALE LIJN]

Richtlijnen Consubase

Uit deze wet- en regelgeving volgen (onder meer) de volgende richtlijnen waar adverteerders zich bij gebruik van Consubase aan dienen te houden:  

  • De naam van de adverteerder en het product dienen te worden vermeld op de envelop van de reclame-uiting.
  • De adverteerder moet zich zodanig identificeren dat men gemakkelijk (en daadwerkelijk) bereikbaar is voor de ontvanger. Dit betekent dat de naam, het adres en de vestigingsplaats van de  adverteerder vermeld moet worden op het drukwerk. Enkel de vermelding van een logo en postbus nummer is onvoldoende.
  • Een envelop waarop onvoldoende wordt aangegeven dat de inhoud een reclameboodschap bevat wordt gezien als misleidend en is niet toegestaan.
  • Een envelop in de herkenbare stijl van officiële (overheids)instanties, bijvoorbeeld de Belastingdienst en zorgverzekeraars, wordt gezien als misleidend en is niet toegestaan.
  • Aanduidingen zoals “Persoonlijk” en “Herinnering” op de envelop of reclame-uiting zijn niet toegestaan.
  • Een reclame-uiting die zodanig is opgesteld dat de reclameboodschap mogelijk de indruk wekt dat er reeds contact is geweest met de ontvanger of dat er sprake is van een relatie met de ontvanger, wordt bij gebruik van Consubase (zijnde niet-klanten) gezien als misleidend en is niet toegestaan.
  • Een reclame-uiting die zodanig is opgesteld dat de reclameboodschap de indruk kan wekken dat de ontvanger mogelijk een gezondheidsprobleem kan hebben of dat op korte termijn kan krijgen, wordt gezien als misleidend en is niet toegestaan.

Privacy Impact Assessment

nierstichting-referentie-afbeelding.jpg

Consubase b.v. toetst bij gebruik van Consubase voorafgaand aan iedere zending door een adverteerder of de betreffende reclame-uiting voldoet aan bovenstaande richtlijnen in de door Consubase b.v. uitgevoerde Privacy Impact Assessment (PIA). In die beoordeling wordt door Consubase b.v. altijd aandacht besteed aan de formulering, vorm, afbeeldingen en context van de reclameboodschap.

Indien een reclame-uiting niet aan deze richtlijnen voldoet, slaagt deze niet in de balanstoets die Consubase b.v. uitvoert tijdens de PIA. Ook de reputatie van de adverteerder en maatschappelijke context waarin de adverteerder opereert wordt meegewogen in de balanstoets tijdens de PIA. Indien de PIA een negatieve uitkomst heeft, wordt de reclame-uiting (of de adverteerder) afgekeurd. De adverteerder kan dan geen gebruik maken van Consubase.

[HORIZONTALE LIJN]