U doet als adverteerder uw eigen AVG toets
U beoordeelt als adverteerder zelf of u een gerechtvaardigd belang heeft dat zwaarder weegt dan de mogelijke impact op de privacy van betrokkenen.
We voeren een dubbele controle uit. Naast uw eigen toetsing doet Consubase b.v. daarnaast een eigen PIA toets in de vorm van een Legitimate Interest Assessment (LIA).In deze toets wordt door Consubase b.v. een beoordeling gemaakt of de reclame-uiting past bij de objectief redelijke verwachting van de consument en of deze voldoet aan de algemeen geldende reclameregels zoals vastgelegd in de Nederlandse Reclame Code.
Bij deze toetsing wordt de 3-stappen toets gevolgd op basis van de template die door de UK toezichthouder is opgesteld voor de gerechtvaardigd belang toetsing, en zoals deze ook door de Autoriteit Persoonsgegevens inmiddels is onderschreven.
- Direct mail (reclamepost) is een vorm van direct marketing en kan worden gezien als een gerechtvaardigd belang.
- Het werven van nieuwe klanten of nieuwe donateurs is vaak noodzakelijk voor het voortbestaan van een onderneming of fondsenwervende instelling. Op andere wijze nieuwe klanten bereiken is vaak niet mogelijk of niet proportioneel in verhouding tot kosten die de adverteerders maken bij de verzending van reclamepost.
- De balanstoets is meestal doorslaggevend; hierbij tellen context en alle omstandigheden mee. Kennis en ervaring van Consubase b.v. op welke wijze een reclame-uiting of uiting van een bepaalde adverteerder kan worden ervaren, wordt door Consubase b.v. meegenomen in deze toetsing.
[HORIZONTALE LIJN]
Privacy Impact Assessment (PIA) toetsing door Consubase
Voor verzending levert u als adverteerder, te allen tijde, een definitief voorbeeld van de complete reclame-uiting (brief + envelop ) aan bij het privacy team van Consubase. Zij toetsen en testen het volgende:
- Is er een gerechtvaardigd belang?
- Balanstest; een beoordeling van de mogelijke impact van de uiting op de betrokkene.
Het resultaat van de PIA wordt via uw contactpersoon medegedeeld en kan als volgt zijn:
- De reclame-uiting is akkoord, uw Consubase doelgroepselectie wordt geleverd.
- De reclame-uiting moet worden aangepast. U levert de reclame-uiting opnieuw aan en Consubase voert opnieuw een PIA uit. Is de reclame-uiting na de aanpassingen akkoord, dan wordt uw doelgroepselectie als nog geleverd.
- De reclame-uiting, en dus uw Consubase aanvraag, wordt geweigerd.